Dag 26; Laatste week stage - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van sasenes - WaarBenJij.nu Dag 26; Laatste week stage - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van sasenes - WaarBenJij.nu

Dag 26; Laatste week stage

Door: Sascha en Esther

23 Oktober 2009 | Malawi, Mangochi

De laatste stage dag zit erop! Wat is het toch snel gegaan.

We zullen even verder gaan met afgelopen dinsdag. We zijn toen weer mee geweest (achterop een fiets-taxi) naar een dorpje (half uur fietsen hiervandaan) om kinderen te vaccineren. Toen we aankwamen zaten alle vrouwen al te zingen en dit bleven ze nog even doen voor ons. Dat is nog eens een ontvangst!
's Avonds hebben we met de enige overgebleven studenten hier (5 NLers) pannenkoeken gebakken!!

Woensdag ochtend waren we vroeg op. Om 6 uur 's ochtends gingen we namelijk met Christina (de OK nurse) mee naar de kerk. Was jammer dat er niet zo heel veel gezongen werd! De ochtend hebben we mee gelopen met de tandarts. Als hier een tand of kies pijn gaat doen dan wordt hij getrokken. Mensen zitten niet op een vulling te wachten. Pijn=eruit=pijn weg. Simpel zat. Als dat betekent dat je geen kiezen meer overhoudt, so be it! Dus de hele ochtend hebben we gezien hoe aan de lopende band tanden werden getrokken.
's Middags zijn we bij de X-ray & echo afdeling gaan kijken en hebben we geholpen met het diagnostiseren van Chlamydia. De behandelende clinical officers hadden er zelf nog niet bij stil gestaan dat dit het misschien kon zijn, terwijl het verhaal redelijk duidelijk was. Probleem is dat ze hier niet kunnen testen voor Chlamydia.

Donderdagochtend zijn we bij de antenatal clinic geweest. Hier hebben we (na 1 keer afkijken) zelf zwangere vrouwen mogen onderzoeken.

Vandaag, de laatste dag, was nog wel heel erg interessant. We zijn eerst op de OK geweest waar een kindje van 2 jaar werd geopereerd aan haar knie, omdat deze ontstoken was. Helaas werkte de verdoving niet altijd even goed en liep de anaestesist continu de kamer uit. Niets geen controle! Daarna naar de kinderafdeling, waar we bij een erntig ziek kindje (4 jaar) werden geroepen. Of we even onze mening wilden geven over wat het kon zijn en wat er gedaan moest worden. Waarschijnlijk heeft het kindje een ernstige Malaria infectie, maar omdat aangevraagde testen hier over het algemeen niet gedaan worden (ondanks dat hij op de high care ligt) en medicatie niet adequaat gegeven wordt, ligt hij op het moment in coma. We hebben er voor gezorgd dat er gedaan werd wat er gedaan moest worden en zodoende heeft hij nu de medicatie. We gaan straks nog even kijken hoe het met hem gaat, maar hij was wel ernstig ziek. Probleem is dat als je hier ligt dood te gaan niemand enigzins harder gaat lopen!
Vanmiddag nog op de OK het zetten van een gebroken bovenbeen gezien (denk: patient wordt op de grond gelegd en er gaan vier man op zitten/aan trekken/duwen). Interessant! Daarna nog een laatste keizersnede gezien van een gezond kind en dat was het dan!

Op naar Cape Maclear morgenochtend om even af te koelen in het meer! We proberen voordat we terug naar NL gaan nog even te laten weten hoe onze laaste dagen zijn verlopen.

Tot dan!

• 23 Oktober 2009 - 15:17

Bart:

Kijk pannenkoeken dat is altijd goed! :D Have fun nog! Kus Bart

• 23 Oktober 2009 - 15:19

Dorien:

Leuk stukje weer! Eigenlijk gaan die paar weken dat je er zat best snel. Maar volgens mij zijn het wel van die weken die je voor altijd gaat herinneren.

~ Dorien

• 23 Oktober 2009 - 15:53

Falco:

Dan zit de werkstage er al weer op! Het is toch allemaal wel snel gegaan. Ik ben zeer benieuwd naar alle verhalen (voor zover nog niet gehoord) en natuurlijk de foto's! Tot snel lieverd!

• 23 Oktober 2009 - 17:53

Petra & Tinuz:

Hoi Sas,

We hebben je verhalen met verbazing gelezen; nogmaals we zijn blij dat we hier wonen.

We verheugen ons op onze afspraak in november, zijn benieuwd naar je foto's en verdere verhalen.

Goede terugreis gewenst!

Groetjes,
    P&T

• 23 Oktober 2009 - 20:00

Lise:

Wow zeg, wat is dat snel voorbij gegaan! Het lijkt erop dat jullie veel nieuwe indrukken hebben opgedaan. Geniet nog maar even van de andere cultuur en het land!
    xx Lise

• 23 Oktober 2009 - 20:01

Enneke:

Wat een happening telkens zeg om dat allemaal mee te maken. Interessant en leuk om allemaal te lezen :) Veel plezier nog de laatste dagen!

Gr. Enneke

• 23 Oktober 2009 - 23:16

Joanna & Leo:

I wonder if you will be a changed person after all you have experienced.
    Can't wait to see you in December and hear it all!
    have fun the last few days and we will ring today again.
    lots of mwahs from OZ

• 24 Oktober 2009 - 13:27

10:

Wat gaat het snel voorbij.Ik had nog wel een paar maanden verhalen willen lezen.
    Groetjes, 10

• 25 Oktober 2009 - 02:52

Mijke:

dat gaat nog eens snel he die weken! Hoop dat jullie veel geleerd hebben daar! En ben benieuwd naar de foto's

xx

• 25 Oktober 2009 - 17:47

Andre:

Hoi meiden,
    Jullie verslagen lijken op Middeleeuwse verhalen,niet te geloven wat daar gebeurt.Moet wel een hele ervaring zijn geweest!!!.Geniet van jullie laatste vrije dagen en gezond weer thuis!xx

• 25 Oktober 2009 - 17:50

Annette:

Veel meegemaakt en gezien zeg!Geniet nog van de laatste dagen daar en nog veel plezier! Ben benieuwd naar de foto's.
    gr van allemaal hier!

• 25 Oktober 2009 - 19:43

Michelle:

elke post is heftiger lijkt wel! Lijkt me lekker om zo ver weg pannenkoeken te eten :)

• 25 Oktober 2009 - 19:48

Ineke En Cock:

He meiden, nog even en je kan weer aan de nederlandse cultuuur wennen. Veel plezier nog, rust lekker uit. Alvast een goede terugreis gewenst. We zien jullie op Schiphol!
    xxx

• 27 Oktober 2009 - 10:20

Co:

Jeetje mineetje, wat maken jullie toch veel mee daar! fijn dat jullie ook nog iets hebben kunnen doen voor dat jongetje. Het lijkt me best frustrerend voor jullie om te zien dat ze niet even een stapje harder lopen bij zulke gevallen! Geniet nog van jullie vrije tijd daar en Sas, tot snel!
    kus

• 28 Oktober 2009 - 20:26

Rob En Annelies:

heb je de snorkelroute onder water nog gevonden?