Dag 22: Mangochi en Liwonde National Park - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van sasenes - WaarBenJij.nu Dag 22: Mangochi en Liwonde National Park - Reisverslag uit Mangochi, Malawi van sasenes - WaarBenJij.nu

Dag 22: Mangochi en Liwonde National Park

Door: Sascha en Esther

19 Oktober 2009 | Malawi, Mangochi

Alweer een week voorbij. Wat gaat de tijd snel, zeg! We gaan verder bij dinsdag de 13e. We zijn vroeg opgestaan, want we werden opgehaald om mee te gaan naar het weeshuis Open Arms. Zij vangen weesjes op en proberen ze, als ze een jaar of 2 zijn, terug te brengen naar hun familie. Wij zijn meegeweest toen ze een jongetje van 2 terug brachten naar zijn oma, tante en broer. Dat was een mooi moment. In dat dorpje hebben we voor het eerst zo'n klein hutje van binnen kunnen zien. 's Middags geholpen met eten geven en een beetje gespeeld met de kinderen (ze willen allemaal bij je op schoot zitten). Daarna zijn we liftend terug gegaan naar Mangochi. Liften is ons nieuwe vervoersmiddel! Want het is snel en goedkoop (en jahaaa het is hier veilig :P)
Helaas de hele dag geen water in het hostel, dus geen douche.
Op woensdag zijn we 's ochtends meegeweest naar een dorpje voor het Save Motherhood Project met de 5e-jaars studenten. Hier werd voorlichting gegeven over alles rondom een bevalling, meer betrokkenheid van de mannen, anticonceptie en HIV. Helaas was alles in het Chichewa, dus het was verschrikkelijk saai voor ons!
's Middags gingen we kijken of er op de OK wat te doen was. Dit was niet het geval, maar we hebben wel de hele middag gezellig gekletst met de OK-nurses. Een van de twee nodigde ons uit om bij haar te komen eten (in een onverwachts modern huis!). Dit was erg gezellig!
Donderdag was het Mothersday in Malawi. Dus we hadden een dagje vrij. De president ging een dorpje vlakbij bezoeken, dus gingen we even een kijkje nemen. Op de heenweg met de Matola, wat een ervaring! Met heel veel mensen opgepropt in de laadbak van een pick-up.
Daarna zijn we lekker naar het strand geweest. Beetje beachvolleyballen, beetje zwemmen in het meer. 's Avonds was het de laatste avond voor de studenten uit Blantyre, dus tijd voor een feestje. De muziek werd buiten keihard aangezet en ons werd geleerd hoe Malawiaanse studenten dansen (zie dirty dancing, save the last dance, etc).
Op vrijdag was het moeilijk om op te staan, want het was een beetje laat geworden. De hele ochtend zijn we op de OK geweest en hebben daar een 3 uur durende operatie gezien. Halverwege kwam de gynaecoloog langs om te vragen hoelang het nog zou duren, want er was een spoedkeizersnede nodig. Aangezien ze hier maar 1 OK hebben, moest de vrouw dus nog 1,5 uur wachten, terwijl het met het kind ook steeds slechter ging. Het kind kwam dan ook blauw ter wereld en ademde niet zelfstandig. Na reanimatie (wat wel weer iets te laat kwam) ging het goed met het kindje.
's Middags hebben we een middagje vrij genomen om op tijd naar Liwonde National Park te vertrekken. We konden met de studenten meerijden, die terug gingen naar Blantyre. In Liwonde aangekomen konden we meteen mee op Sunset Safari en de volgende ochtend ook een Kano Safari. Omschrijven hoe dit was lukt eigenlijk niet, daarvoor moet je de foto's zien, maar het was in ieder geval fantastisch! Heel veel olifanten gezien en tussen de nijlpaarden door gevaren!
Zaterdagmiddag weer terug gelift naar Mangochi, lekker uit eten en ;s avonds uit geweest. Meerdere huwelijks-aanzoeken en liefdesverklaringen gehad, dus Gijs en Falco, pas maar op! We raken al gewend aan heel veel aandacht :P.
Zondag hebben we lekker uitgeslapen en boodschappen gedaan, want vanaf nu moeten we zelf koken. De kok is met de Blantyre studenten vertrokken.
Vandaag op de female ward meegelopen. Daar konden we zelf ook meedenken en suggesties doen. Daarna op de OK weer een keizersnede gezien, waarbij de clinical officer (die geen chirurg, gynaecoloog, of zelfs arts is) lekker zijn zweetdruppels in de wond stond te lekken. Ongelofelijk, wat een hygiene!
Nu even boodschappen doen en eten koken. We proberen om vrijdag weer even wat te laten horen, voordat we naar Cape Maclear gaan. Tot dan!

• 19 Oktober 2009 - 15:24

Michelle:

Wat heftig allemaal, die weeskinderen en geboortes. Krijg echt kippenvel van de 'hygiene' daar, zowel persoonlijke als in het ziekenhuis. Wat hebben we het hier toch goed...

Veel plezier nog ff!

• 19 Oktober 2009 - 15:26

Michelle:

nee ff serieus, ik heb nu longontsteking, in Malawi had ik dat misschien niet eens overleefd! *ril*

• 19 Oktober 2009 - 17:28

Ineke:

Nou, weer een heftige week achter rug, maar gelukkig ook tijd voor ontspanning en leuke dingen. We worden wel steeds nieuwsgieriger naar de foto's. Toch nog geduld hebben!
    Tot schrijfs.
    xxx

• 19 Oktober 2009 - 21:34

Annette:

heftige dingen maken jullie mee!! Kun je je hier niet voorstellen maar t is daar dus gewoon!! Ongelofelijk toch?
    Maar jullie doen toch ook nog wel leuke dingen. Maak er nog een mooie tijd van.
    groetjes van allemaal hier
    Annette

• 20 Oktober 2009 - 05:08

Kasper:

Gelukkig worden de nare dingen wel afgewisseld met leuke, bijzondere dingen :)

• 20 Oktober 2009 - 07:05

Jennefer:

Hoi Meiden!

Ja jullie zullen wel volop in de belangstelling staan, 2 van die mooie blonde wijffies!!! En terecht! ;)

Liefs en kom heelhuids weer thuis.

Kus
    Jen (& Cisco)

• 20 Oktober 2009 - 17:28

Kimhamburger@chello.:

Esther, wat een geweldige ervaring doen jullie daarop. Bij het lezen van jullie verslag was ik wederom blij dat mijn twee keizersnedes in nederland hebben plaatsgevonden, want anders...... had ik jouw waarschijnljk nooit piaoles kunnen geven......
    Geniet nog de komende 11 dagen van alles wat je gaat meemaken......
    veel sukses en de allerbeste muzikale groeten vanuit Almere alwaar ik van een heerlijke rustige herfstvakantie geniet.
    tot snel, Kim

• 22 Oktober 2009 - 20:07

Kirsten:

Hi,

eindelijk kan ik ook je verhalen lezen. Op de droomboom krijgen we de site niet geopend. Ik heb nu alleen nog bovenstaand verhaal gelezen ga nu even de andere bekijken. Hoorde van nadine al het een en het ander. Wat een avonturen ben wel jaloers hoor. Gaaf wat je meemaakt en ook pittig soms hoorde ik. Je wordt wel gemist op de db maar geniet nog even!

gr Kirsten